Τετάρτη 3 Φεβρουαρίου 2016

Λογοτεχνικές Προτάσεις 124: Στο βράχο των νεκρών μυστικών (Μυθιστόρημα)


Συγγραφέας: Κωνσταντίνος Ρωμοσιός
ISBN: 960-14-0849-5
Αρ. σελίδων: 204
Τιμή: 12,23€
Εκδόσεις: Λιβάνη

Το "Στο βράχο των νεκρών μυστικών" είναι ένα συναρπαστικό ερωτικό μυθιστόρημα, μπολιασμένο με ιστορικά στοιχειώματα. Οι δυνάμεις της εξουσίας ζητούν την εξόντωση ενός βυζαντινού τάγματος μοναχών κι αυτό γιατί οι μοναχοί γνωρίζουν ένα θανάσιμο μυστικό, που πρέπει να διαγραφεί από την ιστορία. Δύο νέοι άνθρωποι του σήμερα θα αναστήσουν ξεχασμένα φαντάσματα και θα βιώσουν ένα κοσμικό σχέδιο που μπορεί να τους οδηγήσει στην πληρότητα, τη λύτρωση ή τον αφανισμό.

Aν η δύναμη του θεΪκού Σύμπαντος ορίσει τις συνθήκες για να έρθουν κοντά δύο άνθρωποι κι αυτό είναι λόγος για να γεννηθεί η αγάπη, τότε ο Kωνσταντίνος Pωμοσιός μπορεί να αναδειχθεί σε έναν καλό προξενητή του είδους.
Υπάρχουν φορές που ορισμένοι άνθρωποι έχουν ανάγκη από μία κοσμογονία ή κάποια μεταφυσική δύναμη για να αισθανθούν τον έρωτα. Καθώς η παραδοχή της αλήθειας «έρωτας από την πρώτη ματιά» τούς φαντάζει απλοϊκή. Το μυθιστόρημα του Κωνσταντίνου Ρωμοσιού, κινεί τον Ιησού Χριστό, μία υποτιθέμενη αίρεση του πρώιμου Μεσαίωνα, τον Βυζαντινό αυτοκράτορα Νικηφόρο Φωκά, μία μονή του Αγίου Όρους και τη συνταγή της λογοτεχνίας του φανταστικού, για να δημιουργήσει την ατμόσφαιρα όπου τοποθετεί τους ερωτευμένους πρωταγωνιστές του.
Το μυθιστόρημα αρχίζει από το χάος του 86 μ.X., οπότε ο συγγραφέας ρίχνει τους σπόρους του μυστηρίου όταν στη μέση μίας καταιγίδας ένας γαλήνιος άνδρας επιβάλλεται στην ανταριασμένη Φύση και την καθησυχάζει. Και στο αμέσως επόμενο κεφάλαιο βουτά στο σήμερα, στο δερμάτινο σαλόνι του σπορ αυτοκινήτου ενός πλουσιόπαιδου τελειόφοιτου γιατρού που τρέχοντας στην παραλιακή συγκρούεται με ένα φορτηγό. Το δυστύχημα προκαλεί τον θάνατο στην κοπέλα του, ενώ ο ίδιος για δευτερόλεπτα βγαίνει από το σώμα του και η ψυχή του συναντά τον Ιησού. Ο Θεάνθρωπος όμως του υποδεικνύει πως η ζωή του έχει έναν άλλον σκοπό να επιτελέσει στο Ιερό Βουνό. Ο πλουσιόπαις, Γιώργος Σερεμέτης, επιζεί λοιπόν και για να εξιλεωθεί από τις ενοχές του για τον θάνατο της κοπέλας βρίσκεται σε μια μονή του Άθω, όπου μονάζει σε μία απομονωμένη σπηλιά κοντά στη θάλασσα με απόκρημνους βράχους να την προστατεύουν.
Επιστροφή στο παρελθόν, στα 968 μ.X., την εποχή της αυτοκρατορίας του Νικηφόρου Φωκά, όταν ο Βυζαντινός αυτοκράτορας πληροφορείται για την ύπαρξη του Τάγματος των Καθαρών και τη δράση του στο Αγιον Όρος. H χριστιανική αίρεση των Καθαρών διαδίδει ότι ο Ιησούς διασώθηκε από τους μαθητές του προτού πεθάνει πάνω στον Σταυρό, ότι τον φυγάδευσαν προς την Εσπερία, όπου νυμφεύθηκε τη Μαρία Μαγδαληνή με την οποία απέκτησε απογόνους. Ο Καθαροί παρακολουθούν τη γενεαλογία του Αγίου Αίματος, έρχονται σε επαφή με τους απογόνους Του -κυρίως διαδόχους του αγγλικού θρόνου- οπότε ο Βυζαντινός αυτοκράτορας διατάσσει τον αφανισμό του αιρετικού αυτού τάγματος και την καταστροφή της μονής τους στον Αθω.
H φαντασία του συγγραφέα έχει ήδη πάρει φωτιά, μπαινοβγαίνοντας στον χρόνο και συνδέοντας την Ιστορία με το δικό του ροζ παραμύθι. Γιατί στο μεταξύ, μία κοπέλα μοντέλο, η Ιωάννα, ναυαγεί στο πέλαγος και το κύμα τη ρίχνει έξω από τη σπηλιά του μοναχού Ιωάννη, κατά κόσμον Γιώργου Σερεμέτη. Τα παιχνίδια της μοίρας που τους επιφυλάσσει ο συγγραφέας είναι αρκετά: μυστικές κρύπτες αποκαλύπτονται, αρχαίες περγαμηνές έρχονται στο φως και εξαϋλώνονται, διλήμματα υπαρξιακά αναζητούν απαντήσεις, το μυαλό φωτίζεται, η σκέψη ανοίγει, η καρδιά πλημμυρίζει από θεία συναισθήματα. Ναι, είναι αγάπη, σαρκική ένωση, αίσιον τέλος.
Και για να μη δημιουργηθούν παρεξηγήσεις από προσηλωμένους στην Ορθοδοξία Χριστιανούς, ο συγγραφέας ενημερώνει τους αναγνώστες του ότι πρόκειται για αποκυήματα της φαντασίας του. Ενώ το σημείο-κλειδί στο πέμπτο μυθιστόρημά του (έχουν προηγηθεί τα «Μεσσιανική Αυτοκρατορία», «H φωτιά περπατά μαζί μου», «Κόλαση», «Ναυάγια στην ακτή των πόθων». «Εγώ είμαι ο Κύριος ο Θεός σου») είναι ότι έχει συντονιστεί με τον λογοτεχνικό συρμό της μεταφυσικής λογοτεχνίας. Τη στιγμή όμως που πάει να συναντήσει τον «Κώδικα Ντα Βίντσι» ή τη «Λέσχη του Δάντη» αποφασίζει να κάνει στροφή από το ατμοσφαιρικό θρησκευτικό θρίλερ και να διαπραγματευτεί πιο σύγχρονες καταστάσεις. Όπως το πόσο δύσκολο ή τελικά απλό είναι να καταφέρουν δύο νέοι άνθρωποι να ξεπεράσουν την εγωπάθειά τους και να αγαπηθούν.

Μέρος του κειμένου ανήκει στην Έφη Φαλίδα, από κριτική της στην εφημερίδα ΤΑ ΝΕΑ, 15/05/2004.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...