Πριν από τον Σολ Μπας (8 Μαίου 1920 – 25 Απριλίου 1996), οι τίτλοι αρχής των ταινιών ήταν απλώς βαρετές λίστες ονομάτων των συντελεστών. Ύστερα από αυτόν έγιναν «εμβληματικές εικόνες, άμεσα αναγνωρίσιμες και σχετικές με την ταινία», όπως σχολιάζει ο Μάρτιν Σκορτσέζε.
Ο Μπας σπούδασε γραφικές τέχνες και άρχισε την καριέρα του δουλεύοντας στη διαφήμιση. Τις δεκαετίες του '50 και του '60 στράφηκε προς τον κινηματογράφο και συνεργάστηκε με μερικούς από τους σημαντικότερους σκηνοθέτες -ανάμεσά τους οι Άλφρεντ Χίτσκοκ (στον «Δεσμώτη του ιλίγγου» και στο «Ψυχώ»), Σκορτσέζε («Τα χρόνια της αθωότητας», «Το ακρωτήρι του φόβου» κ.ά.), Οτο Πρέμινγκερ, Στάνλεϊ Κιούμπρικ (στον «Σπάρτακο»), Μπίλι Γουάιλντερ. Πίστευε ότι οι τίτλοι των ταινιών θα πρέπει να εμπλουτίζονται «με μια απόλυτα λιτή και μεταφορική εικόνα, η οποία θα ήταν ταυτόχρονα προκλητική». Και φυσικά ήθελε οι τίτλοι του να αποτελούν αναπόσπαστο μέρος της ταινίας.
Ο Μπας «ήξερε να ενσωματώνει το μυστήριο των ταινιών χωρίς να προδίδει τα μυστικά τους», αναφέρει ο Σκορτσέζε. Το 1954 κατάφερε να γίνει ο πρώτος σχεδιαστής τίτλων το όνομα του οποίου αναφερόταν στους συντελεστές της ταινίας. Έναν χρόνο μετά, όταν οι μπομπίνες για την επίμαχη ταινία του Ότο Πρέμινγκερ «Ο άνθρωπος με το χρυσό χέρι», η οποία αναφερόταν στα ναρκωτικά, έφτασαν στις αμερικανικές αίθουσες, υπήρχε επάνω ένα αυτοκόλλητο: «Μηχανικοί προβολής, τραβήξτε την αυλαία πριν από τους τίτλους». H... παρότρυνση οφειλόταν στο γεγονός ότι ως τότε η αυλαία άνοιγε μετά τους τίτλους, καθώς ήταν τόσο βαρετοί ώστε όλοι ήταν σίγουροι ότι δεν θα ενδιέφεραν κανέναν!...
Το 1968 ο Μπας κέρδισε ένα Όσκαρ για την ταινία του «Why man creates» («Γιατί ο άνθρωπος δημιουργεί»), ένα ντοκυμαντέρ για τη φύση της δημιουργίας.
Πριν ο Στάνλεϊ Κιούμπρικ καταλήξει στην κλασική αφίσα της «Λάμψης» φημολογείται ότι ο Σολ Μπας -ο μεγαλύτερος σχεδιαστής που γνώρισε ποτέ το Χόλιγουντ- του είχε δείξει τουλάχιστον 300 προσχέδια τα οποία δεν τον ικανοποίησαν!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου